Řada francouzských měst ve snaze bojovat s dopravními zácpami, znečištěným ovzduším a sociální nerovností, zavádí městskou hromadnou dopravu ZDARMA.

Jedná se o opatření, která mají motivovat obyvatele, aby  ještě více využívali možností dopravy MHD, a ulevili tak zacpaným ulicím, nekonečným frontám a především také životnímu prostředí. Čím dál tím více měst se připojuje k této iniciativě.

Velký ohlas vzbudilo nedávné rozhodnutí starosty francouzského přístavního města Dunkerk, jehož obyvatelé mohou jezdit městskou hromadnou dopravu zdarma až do září příštího roku.

„Nesnažíme se jen změnit kupní sílu obyvatel, ale chceme se zbavit nerovností ve společnosti tím, že umožníme lepší přístup do zaměstnání i k zařízením pro trávení volného času. Chceme posílit sociální strukturu a je zde samozřejmě i významný ekologický dopad,“ řekl starosta města Patrice Vergrieta.

Dunkert patří mezi více než dvacítku měst ve Francii, které přijímají obdobná opatření. V roce 2015 zavedlo město Dunkerk zkušební provoz dopravy zdarma o víkendech, ukázalo se, že se počet přepravovaných osob zvedl až o 5000 denně. Starosta Dunkerku doufá, že se společnou iniciativou podaří vyvolat revoluci v dopravě.

Nutno však dodat, že ne všude se tento systém osvědčil, například  belgické město Hasselt bylo nuceno ukončit přepravu autobusem zdarma po 16 letech fungování. Tamní radnice došla k závěru, že si tyto náklady již nemůže dále dovolit.

Sami autoři studie bezplatné dopravy se shodují, že přijetí těchto opatření mohou být v jistém ohledu kontroverzní. Bezplatná doprava sama o sobě nepřináší žádné zázračné řešení, ale stává se první krok k východisku  z problémů současných měst.

V Londýně řeší ekologii dopravy jinak. Některé z typických anglických  dvoupatrových autobusů se mohou spíše než červené nově považovat také za zelené. Londýn v boji za omezení skleníkových plynů přichází s novinkou. Od tohoto týdne začaly po městě jezdit autobusy na směs nafty s biopalivem vyrobeným z kávového odpadu.

S nápadem využívat zbytky kávy jako biopaliva přišla firma Bio-bean. Podle ní obyvatelé Londýna za rok vyprodukují 200 tisíc tun kávového odpadu. Již teď jezdí řada městských autobusů na směs nafty s biopalivy na bázi například použitého oleje na vaření nebo živočišných tuků vzniklých při zpracování masa.

Biopaliva se ve velkém vyrábějí například ze sojových bobů nebo z řepky olejky. Pod tlakem ekologů ale ve světě sílí trend, aby se na výrobu biopaliv nepoužívaly zemědělské plodiny, které při pěstování zabírají půdu. Řešením budoucnosti mají být právě například vodní řasy obsahující oleje nebo právě různé odpady.

Také u nás se téma dopravy ve městech skloňuje ve všech pádech. Například i Magistrát hlavního města Prahy stál na začátku letošního roku před rozhodnutím, zda z důvodu krizové smogové situace v lednu 2017 nepodpořit městskou hromadnou dopravu dočasným zavedením MHD zdarma. K tomuto rozhodnutí nakonec nedošlo, přesto se Praha i další česká města problémy s dopravou snaží neustále řešit.

V řadě měst fungují spolky, které se zasazují o kvalitní prostředí a život ve městech. Jedním z takovýchto spolku je například Auto*Mat.

„Podporujeme veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut. Přinášíme inspiraci z evropských metropolí a aktivizujeme lidi k pozitivní proměně ulic a veřejného prostoru. Dohlížíme na politiky a efektivní využití veřejných peněz. Společně s vámi tvoříme město, ve kterém chceme žít.“, říkají o sobě ve spolku Auto*Mat.

V rámci mezinárodního svátku dárcovství #Giving Tuesday se můžete zapojit i vy a přidat se tak boji za lepší a kvalitní život ve městech. Informace naleznete pod registrovanými výzvami na stránkách Giving Tuesday.

WD-kampan17_FBcover-praha

Zdroje: 
Want a free ride? French cities opt for free public transport, France 24, online, dostupné z: http://www.france24.com/en/20171109-france-french-cities-public-transport-free-dunkirk-compiegne
Londýnské autobusy „jezdí na kávu”, Novinky.cz, online, dostupné z: https://www.novinky.cz/ekonomika/455675-londynske-autobusy-jezdi-na-kavu.html